Myślisz o sprzedaży nieruchomości lub chciałbyś uzyskać kredyt na wymarzoną nieruchomość? W tych i innych przypadkach potrzebna jest szczegółowa wycena lokalu, czyli operat szacunkowy. Kto płaci za taki dokument i jak długo jest on ważny? Ten artykuł odpowie na te i inne najczęściej pojawiające się pytania na temat operatu szacunkowego.
Co wchodzi w skład operatu szacunkowego?
Operat szacunkowy to wnikliwa ekspertyza dotycząca wartości nieruchomości, która jest przygotowywana przez rzeczoznawcę majątkowego. Co zawiera ten dokument? Jego główne elementy to cel wyceny, ocena stanu lokalu, przeznaczenie nieruchomości, lokalizacja, analiza rynku nieruchomości, a także metoda wyceny (dochodowa, kosztowa, porównawcza).
Kto płaci za operat szacunkowy?
Operat szacunkowy jest wymagany przez bank podczas ubiegania się o kredyt. Za jego przygotowanie płaci kredytobiorca. Koszt takiego dokumentu zależy od wielu czynników takich jak lokalizacja, wielkość i rodzaj nieruchomości oraz doświadczenie rzeczoznawcy majątkowego.
Czy operat szacunkowy jest dokumentem urzędowym?
Operat szacunkowy to ważny dokument urzędowy – posiada moc prawną i jest oficjalnie uwzględniony w różnych sytuacjach administracyjnych. Jego formę określa „Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wyceny mienia nieruchomego i sporządzania operatu szacunkowego”.
Jak powinien wyglądać operat szacunkowy?
Nie ma jednego konkretnego wzoru operatu szacunkowego, jednak zawsze powinien on być przygotowany zgodnie z wymogami prawa w wersji pisemnej. Treść i forma takiego dokumentu powinna być jednolita.
Operat szacunkowy dzieli się na:
- Część ogólną,
- Szczegółowy opis nieruchomości,
- Końcowy wynik wyceny,
- Załączniki dotyczące wycenianej nieruchomości.
Operat szacunkowy jest podzielony na część ogólną i szczegółową. Pierwsza zawiera informacje o przedmiocie, zakresie, celu wyceny, a także podstawie formalnej wyceny i źródle danych o nieruchomościach. Znajdziesz w niej także wybraną metodę wyceny. Natomiast część druga -szczegółowa przedstawia dokładny opis nieruchomości, analizę i charakterystykę lokalnego rynku, a także szczegółową wycenę i obliczenia wartości nieruchomości.
Rzeczoznawca nieruchomości podaje wynik wyceny – przygotowany w zaokrągleniu do pełnych złotych. Dodaje też załączniki takie jak protokół oględzin nieruchomości, badanie księgi wieczystej, wypis z rejestru gruntów, wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego, wyrys mapy ewidencji gruntów i budynków. Dołącza też zdjęcia wycenianej nieruchomości.
Sposób sporządzania operatu szacunkowego, jego formę i treść określa Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 5 września 2023 r. w sprawie wyceny nieruchomości.
Jak długo ważny jest operat szacunkowy nieruchomości?
Operat szacunkowy to dokument wykorzystywany do celu, dla którego został sporządzony. Pozostaje ważny przez 12 miesięcy od przygotowania. Jeśli w tym czasie wystąpią zmiany wymienionych w nim informacji lub prawa, należy zlecić ponownie jego opracowanie. Jednorazowo możesz zlecić potwierdzenie aktualności operatu szacunkowego bez zmiany wartości nieruchomości.
Kto może zrobić operat szacunkowy nieruchomości?
Według przepisów polskiego prawa operat szacunkowy może sporządzić wyłącznie uprawniony rzeczoznawca majątkowy. Taki specjalista ma odpowiednie uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości, ukończył studia podyplomowe z dziedziny wyceny nieruchomości, a także przeszedł z wynikiem pozytywnym postępowanie kwalifikacyjne i zdał egzamin. Jako uprawniony rzeczoznawca majątkowy w Warszawie spełniam powyższe kryteria. Jestem wpisany na listę biegłych sądowych z zakresu wyceny nieruchomości przy Sądzie Okręgowym w Warszawie. Przygotuję dla Ciebie potrzebny operat szacunkowy i chętnie odpowiem na wszystkie Twoje pytania dotyczące wyceny nieruchomości. Skontaktuj się ze mną, by dowiedzieć się więcej.