Jak wygląda praca rzeczoznawcy majątkowego – kulisy codziennej pracy

Praca rzeczoznawcy majątkowego to złożony i odpowiedzialny proces, który wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale również umiejętności analitycznych i interpersonalnych. Rzeczoznawcy odgrywają kluczową rolę na rynku nieruchomości, ponieważ to od ich ocen zależy wartość różnych obiektów, co ma bezpośredni wpływ na decyzje inwestycyjne klientów. W tym artykule przyjrzymy się bliżej kulisom codziennej pracy rzeczoznawcy, odkrywając, jakie działania podejmuje w ramach swojej działalności, jakie wyzwania napotyka oraz jak wygląda proces wyceny nieruchomości krok po kroku. Pozwoli to zrozumieć, jakie umiejętności są niezbędne w tej profesji oraz jakie wyzwania mogą się pojawić na co dzień.

Opisując kulisy pracy rzeczoznawcy majątkowego, można przedstawić krok po kroku typowe i najważniejsze czynności wykonywane w ciągu dnia, a także ich procentowy udział.

Przygotowanie do wyceny

Każda wycena wymaga wstępnych działań przygotowawczych. Chociaż nie zajmują one dużo czasu, są one kluczowe. Wstępna analiza dokumentów oraz weryfikacja adresu pozwalają na zaplanowanie dojazdu i zaznajomienie się z tym, co zostanie zobaczone na miejscu. Takie przygotowanie umożliwia zadanie odpowiednich pytań podczas wizji lokalnej oraz zwrócenie uwagi na istotne aspekty wpływające na wartość nieruchomości. Z mojego doświadczenia wynika, że wszelkie przygotowania do wyceny stanowią niewielki procent pracy, wynosząc do 5% codziennych obowiązków.

Inspekcja nieruchomości

Dotarliśmy na miejsce, czas przyjrzeć się naszej wycenianej nieruchomości. Celem oględzin w terenie jest zapoznanie się z nieruchomością wycenianą: rzeczoznawca odwiedza nieruchomość, oceniając stan techniczny budynku, układ pomieszczeń, jakość materiałów użytych w budowie, ewentualne prace remontowe czy rozkład działki. W celu udokumentowania stanu faktycznego wykonuje zdjęcia, które będą stanowić załącznik do operatu szacunkowego. W moim przypadku oględziny stanowią ≈ 5% moich codziennych obowiązków, jednak ich realizacja zależy od dostępności terminów klientów oraz kwestii logistycznych.

Analiza rynku

Wycena nieruchomości to nie jest “czary mary”, czas na zbieranie obiektywnych dowodów rynkowych. To mój ulubiony aspekt pracy rzeczoznawcy, w końcu nazywam się „śledczym rynku nieruchomości”. Jest to również zdecydowanie najbardziej czasochłonny element pracy i, moim zdaniem, bezsprzecznie najważniejszy. Co interesujące, ten proces jest niewidoczny gołym okiem i polega na skrupulatnym przestudiowaniu aktów notarialnych, tworzeniu baz danych, uzupełnianiu istotnych informacji, a następnie ich dokładnej analizie oraz wyciąganiu właściwych wniosków. Bardzo często ten aspekt jest lekceważony przez odbiorców wycen, którzy zakładają, że rzeczoznawca dysponuje szklaną kulą i podaje liczby na prawo i lewo „z pamięci”. Analiza stanowi największą część pracy i może wynosić około 60% codziennych zadań.

Operat szacunkowy

W znacznej większości przypadków wynik wyceny jest prezentowany w operacie szacunkowym. Operat zawiera m.in. charakterystykę nieruchomości wycenianej, badanie stanu prawnego i przeznaczenia, przedstawienie metody wyceny oraz wyjaśnienie przeprowadzonych analiz wraz z wnioskami. To zajmuje dużą część czasu, ponieważ operat wymaga precyzji i zachowania formalnych wymogów. Dodatkowo ten proces zawiera przygotowanie wykresów oraz ilustracji, które ułatwiają klientowi zrozumienie, jaką wartość nieruchomości przyjął rzeczoznawca i dlaczego. Proces przygotowania operatu szacunkowego, który obejmuje opis wykonanych prac oraz charakterystykę wycenianej nieruchomości, zajmuje ≈ 25% całego procesu wyceny.

Obsługa klienta

Podobnie jak każda inna usługa, wycena nieruchomości również wymaga profesjonalnej obsługi klienta. Rzeczoznawca udziela odpowiedzi na zapytania klientów, precyzując wycenę oraz rozwiewając ich obiekcje i wątpliwości. Obsługa klienta obejmuje również kontakt telefoniczny, korespondencję e-mailową oraz tradycyjną, a także przygotowanie ofert i marketing. W moim przypadku możesz liczyć na efektywną komunikację zarówno tradycyjnymi metodami, jak i za pośrednictwem mediów społecznościowych, a także aplikacji WhatsApp i Messenger. Szacunkowy czas poświęcony na obsługę klienta w pracy rzeczoznawcy majątkowego to około ≈ 5% codziennych obowiązków.

BONUS – aktualizacja wiedzy i rozwój

Z racji częstych zmian prawnych oraz dynamicznego rynku nieruchomości rzeczoznawcy powinni regularnie poświęcać czas na aktualizację swojej wiedzy i rozwój zawodowego warsztatu. Jest to nie tylko wynik zawodowego obowiązku, ale również osobistej motywacji. Nic tak nie inspiruje do dalszego rozwoju, jak zadowolony klient, który docenia nasze umiejętności i profesjonalizm. Satysfakcja klientów stanowi nie tylko potwierdzenie naszej kompetencji, ale także silny bodziec do doskonalenia się oraz poszerzania horyzontów. W moim przypadku nie ma weekendu, który nie byłby poświęcony na czytanie artykułów, książek oraz uczestnictwo w kursach. W tym zakresie możliwości są nieograniczone.

Jeśli proces wyceny nieruchomości Cię zainteresował lub planujesz skorzystać z usług rzeczoznawcy, zachęcam do kontaktu. Chętnie odpowiem na Twoje pytania i pomogę w zrozumieniu wszystkich aspektów wyceny, abyś mógł podjąć najlepsze decyzje dotyczące swojej nieruchomości.

Więcej ciekawostek i informacji nt. rynku nieruchomości (i nie tylko) znajdziesz na moich mediach społecznościowych:

Pozostałe wpisy